28 października 2024 r. odbyło się seminarium naukowe „Algorytm przyszłości. Nowe technologie we wczesnej edukacji” (Hotel Prezydencki w Rzeszowie), będące jednym z efektów projektu „Algorytm przyszłości – robotyka i programowanie dla szkół podstawowych” realizowanego w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II” przez Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko. Patronem merytorycznym projektu był Instytut Pedagogiki, a kierownikiem projektu dr Mariola Kinal z Katedry Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Instytutu Pedagogiki UR.
Seminarium było dedykowane nauczycielom szkół podstawowych, naukowcom zajmujących się problematyką edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz studentom, doktorantom i sympatykom nauki.
Prelekcje zaprezentowało 10 naukowców specjalizujących się w zagadnieniach relacji pedagogiki i nowych mediów z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytetu Śląskiego oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz praktyków reprezentujących firmy Universee oraz Kodowanie na dywanie.
Seminarium rozpoczęła prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej, która opowiadała o relacjach kompetencji cyfrowych i edukacji medialnej we współczesnym świecie. Kolejna prelekcja autorstwa dr Agnieszki Heby dotyczyła wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji, w tym promptowania w modelach LLM. Następnie Małgorzata Małecka-Tomala zaprezentowała uczestnikom model wykorzystania koncepcji Design Thinking w rozwijaniu kreatywności u dzieci. Dr hab. Agata Opolska-Bielańska, prof. UW opowiadała o badaniu dotyczącym fascynacji młodego pokolenia AI. Pierwszą część seminarium zakończył wykład dr Martyny Dudziak-Kisio dotyczący zjawisk FOMO oraz NOMO. Drugą cześć seminarium rozpoczęła Anna Świc z firmy kodowanienadywanie.pl opowiadając uczestnikom o metodzie STEAM w rozwoju kompetencji przyszłości. Następnie mgr Katarzyna Myśliwiec zaprezentowała swoje badaniach dotyczące preferencji medialnych uczniów. Zagadnienia zdrowia psychicznego dzieci omówiły prof. Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz oraz dr Katarzyna Kowalczewska-Grabowska z Uniwersytetu Śląskiego. Sesję i całe seminarium zakończyły dwa referaty pracowników Uniwersytetu Rzeszowskiego mgr. Michała Skóry, który przedstawił prawne aspekty wykorzystania AI i mediów w edukacji wczesnoszkolnej oraz dr. Jarosława Kinala, który zaprezentował wyniki badań nad oczekiwaniami komunikacyjnymi rodziców względem nauczycieli.
Efektem seminarium będzie recenzowana publikacja naukowa udostępniona wszystkim zainteresowanym w Otwartym Dostępie, której wydanie planowane jest na 2025 rok. Ukaże się ona na stronie projektu: algorytmprzyszlosci.pl
Nazwa projektu: "Algorytm przyszłości - robotyka i programowanie dla szkół podstawowych".
Kierownik projektu: dr Mariola Kinal
Okres realizacji:
01.09.2023-31.08.2025
Ministerstwo Edukacji i Nauki RP
Nazwa programu: "Społeczna Odpowiedzialność Nauki II"
Wartość projektu:
147 000 PLN
Wartość dofinansowania:
132 000 PLN
1. Przeprowadzenie zajęć z robotyki i programowania w przynajmniej 10 szkołach na terenie województwa podkarpackiego, w klasach I-III szkoły podstawowej.
2. Przeprowadzenie seminarium naukowego dla nauczycieli, studentów i dyrektorów, którego tematyka dotyczyć będzie nowych mediów w edukacji.
3. Popularyzacja wiedzy z zakresu robotyki i programowania: wydanie monografii naukowej; udostępnienie wykładu na temat metodyki prowadzenia zajęć z robotyki oraz udostępnienie skryptu zawierającego scenariusze z zajęć z programowania i robotyki.
Stowarzyszenie jest organizacją non-profit, której celem jest poszerzanie wiedzy z zakresu nauk społecznych i humanistycznych. Świadczy usługi na rzecz nauki i rynku interaktywnego.
ul. Miejska 106F
35-317 Rzeszów